Cel diagnozy logopedycznej i ćwiczenia logopedyczne w domu

Po co robić diagnozę logopedyczną i jak wykonywać ćwiczenia logopedyczne w domu napisała pani logopeda współpracująca z Berkiem!, Monika Czuchraj-Kupisz

Diagnoza logopedyczna.
Podstawowym celem diagnozy logopedycznej jest sprawdzenie, czy u danego dziecka występują zaburzenia rozwoju mowy, komunikacji lub wady wymowy. Podczas badania ustalamy, które głoski realizowane są nieprawidłowo, jakie są przyczyny wady wymowy, jaki wpływ ma wada na proces porozumiewania się, jakie są skutki zaburzenia i jaki wpływ ma wada na ogólne funkcjonowanie.
Diagnoza logopedyczna daje nam obraz tego, co dziecko już potrafi. W razie potrzeby pozwala to podjąć odpowiednie kroki. Możemy działać profilaktycznie, wspierać rozwój mowy czy korygować nieprawidłowości.

Jak bawić się z dzieckiem w domu, jednocześnie wykonując ćwiczenia logopedyczne?
Choć nie zdajemy sobie z tego sprawę, niektóre czynności wykonywane na co dzień, mogą być jednocześnie pretekstem do ćwiczeń logopedycznych:
– po posiłku pozwólmy dziecku wylizać językiem talerz jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka;
– po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek;
– kiedy dziecko ziewa, nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewało jeszcze kilka razy, zasłaniając usta;
– jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze;
– przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno;
– podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust)
– dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów, a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego;